MSZ EN ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015)
Minőségirányítási Rendszer (MIR)
Az ISO 9001:2015 a következőkben felsorolt ISO 9000-es szabványcsalád része.
- Abból a célból dolgozták ki, hogy
- mindenféle típusú vagy
- méretű szervezetnek
- segítsen eredményes minőségirányítási rendszert bevezetni és működtetni.
Az ISO 9000:2015 leírja
- a minőségirányítási rendszerek alapjait,
- fogalmait/meghatározásait,
- a minőségirányítási rendszerek terminológiáját.
Az ISO 9001:2015 követelményeket határoz meg a
- minőségirányítási rendszerre vonatkozóan.
A minőségirányítási rendszer célja, hogy a cég termékei és szolgáltatásai képesek legyenek
- a vevői/érdekelt felek,
- a termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályok,
- a szabványok és
- a cég által megfogalmazott saját követelményeit kielégíteni,
annak érdekében, hogy növelje a vevők/érdekelt felek elégedettségét.
Az ISO 9004:2010 útmutatást ad, a minőségirányítási rendszer
- eredményességének és
- hatékonyságának a fejlesztésére.
Célja
- a szervezet működésének fejlesztése, valamint
- a vevők és
- más érdekelt felek megelégedettségének növelése.
Az ISO 19011:2011 útmutatást ad a minőségirányítási rendszer auditjához/értékeléséhez.
A fenti szabványok együttesen alkotják a minőségirányítási rendszerszabványok összefüggő sorozatát, amelyek megkönnyítik a kölcsönös megértést
- a belföldi,
- a nemzetközi viszonylatokban.
A minőségirányítás alapelvei
Ahhoz, hogy egy vállalkozást sikeresen vezessenek és működtessenek szükséges, hogy
- a vezetés és a szabályozás
- módszeres és
- áttekinthető legyen.
A siker olyan irányítási rendszer bevezetéséből és fenntartásából származhat, amelyet úgy alakítottak ki, hogy
- folyamatosan fejlessze a működést,
az összes érdekelt fél szükségleteinek figyelembevételével.
A cég irányítása az egyéb irányítási ágak mellett tartalmazza a minőségirányítást is.
Hét alapelvet fogalmaztak meg, amelyet a felső vezetőség arra használhat, hogy a vállalkozás működését fejlessze:
- ) Vevőközpontúság:
- Minőségirányítás elsődleges célja a vevői/érdekelt felek követelményeinek és elvárásainak teljesítése.
- ) Vezetői szerepvállalás:
- Vezetők minden szinten megteremtik a célok és irányzatok összhangját, valamint a feltételeket ahol, az emberek elkötelezettek a szervezet minőségcéljainak elérésében
- ) A munkatársak elköteleződése:
- A szervezet minden szintjén elengedhetetlenek a kompetens, jogosult és elkötelezett emberek, hogy fokozzák a szervezet képességét az érték teremtéshez és átadáshoz.
- ) Folyamatszemléletű megközelítés:
- Hatékonyabban és eredményesebben elérni a következetes és kiszámítható eredményeket, amikor a tevékenységeket megértették és kezelték, mint egymással összefüggő kapcsolatokat, hogy a funkció egy egységes rendszer legyen.
- ) Fejlesztés:
- Sikeres szervezeteknek van egy folyamatos összpontosításuk a fejlesztésre.
- ) Bizonyítékon alapuló döntéshozatal:
- Döntések, melyek adatok és információk elemzésén és kiértékelésén alapulnak, nagyobb eséllyel termelik meg a kívánt eredményeket.
- ) Kapcsolatok kezelése:
- Tartós sikerhez, a szervezetek kezelik az érdekelt felekkel (pl.: beszállítókkal) való kapcsolataikat.
Az előző hét alapelv képezi az alapját az ISO 9000-es családhoz tartozó minőségirányítási rendszerszabványoknak.
ISO 9001:2015 alkalmazási területe
Arra az esetre határozza meg a minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket, amikor egy cégnek/szervezetnek:
- ) bizonyítania kell, hogy képes folyamatosan a vevő és az alkalmazandó jogszabályok követelményeinek megfelelő terméket szolgáltatni, és
- ) az a célja, hogy fokozza a vevői elégedettségét a rendszer eredményes alkalmazása útján, beleértve ebbe a rendszer folyamatos fejlesztésének a folyamatait, továbbá fokozza a bizalmat a vevői és a vonatkozó jogszabályi követelmények teljesülése iránt.
A követelmények általánosak, azzal a céllal, hogy minden cégre/szervezetre alkalmazhatók legyenek, azok típusától, méretétől és az általuk előállított termék/szolgáltatás fajtáktól függetlenül.
Főbb témakörök, amelyek az ISO 9001:2015 rendszer részét képezik
I., A SZERVEZET KÖRNYEZETE
- A szervezet és környezetének megértése
- Az érdekelt felek szükségleteinek és elvárásainak megértése
- A minőségirányítási rendszer alkalmazási területének meghatározása
- A minőségirányítási rendszer és folyamatai
II., VEZETŐI SZEREPVÁLLALÁS
- Vezetői szerepvállalás és elkötelezettség
- Vevőközpontúság
- Politika
- Szervezeti szerepek, felelősségek és hatáskörök
III., TERVEZÉS
- A kockázatokkal és lehetőségekkel kapcsolatos tevékenységek
- Minőségcélok és az elérésük megtervezése
- A változtatások tervezése
IV., TÁMOGATÁS
- Erőforrások
- Munkatársak
- Infrastruktúra
- A folyamatok működési környezete
- Megfigyeléshez és méréshez szükséges erőforrások
- Szervezeti ismeretek
- Felkészültség (kompetencia)
- Tudatosság
- Kommunikáció
- Dokumentált információ
V., MŰKÖDÉS
- Működéstervezés és -felügyelet
- A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények
- Kapcsolattartás a vevővel
- A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények meghatározása
- A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények átvizsgálása
- A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények megváltozása
- Termékek és a szolgáltatások tervezése és fejlesztése
- A tervezés és fejlesztés megtervezése
- A tervezés és fejlesztés bemenetei
- A tervezés és fejlesztés felügyeleti tevékenységei
- A tervezés és fejlesztés kimenetei
- A tervezési és fejlesztési változtatások
- A külső forrásból biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások felügyelete
- A felügyelet típusa és mértéke
- Információk a külső szolgáltatók részére
- A termék előállítása és a szolgáltatás nyújtása
- A termék-előállítás és a szolgáltatásnyújtás szabályozása
- Azonosítás és nyomonkövethetőség
- A vevők vagy a külső szolgáltatók tulajdona
- Megóvás
- Kiszállítás utáni tevékenységek
- Változáskezelés
- A termékek és szolgáltatások kibocsátása
- A nem megfelelő kimenetek felügyelete
VI., TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS
- Figyelemmel kísérés, mérés, elemzés és értékelés
- Vevői elégedettség
- Elemzés és értékelés
- Belső audit
- Vezetőségi átvizsgálás
- A vezetőségi átvizsgálás bemenetei
- A vezetőségi átvizsgálás kimenetei
VII., FEJLESZTÉS
- Nemmegfelelőség és helyesbítő tevékenység
- Folyamatos fejlesztés
Az ISO 9001:2015 minőségirányítási rendszer előnyei
A minőségirányítás alapelveinek alkalmazása nemcsak közvetlen haszonnal jár, hanem
- jelentős segítséget nyújt a
- költségek és a
- kockázatok kezeléséhez.
A haszonnal, a költséggazdálkodással és a kockázatok kezelésével kapcsolatos megfontolások egyaránt fontosak a
- szervezet/cég,
- a vevők és
- más érdekelt felek számára.
Ezek a szervezet általános működésével kapcsolatos megfontolások befolyásolhatják:
- ) a vevő hűségét,
- ) az üzletkötések megismétlődését és a referenciákat,
- ) a működési eredményeket, pl.: a jövedelmet és a piaci részesedést,
- ) a rugalmas és gyors reagálást a piaci lehetőségekre,
- ) a költségeket és az átfutási időket, az erőforrások eredményes és hatékony kihasználása által,
- ) a folyamatok olyan kiigazítását, hogy a legjobb eredményeket érjék el,
- ) a versenyelőnyt jobb szervezési képesség kialakításával, a munkatársak részéről a szervezet céljainak és előirányzatainak jobb b) megértését és motiváltságukat, valamint részvételüket a folyamatos fejlesztésben,
- ) az érdekelt felek bizalmát a szervezet eredményessége és hatékonysága iránt, melyet a szervezet működéséből származó pénzügyi és társadalmi haszon, a termék életciklusa és a szervezet hírneve bizonyít,
- ) az értékteremtő képességet mind a szervezet, mind (be)szállítói részére azáltal, hogy optimalizálja a költségeket és az erőforrásokat, valamint a rugalmasságot és a gyors reagálást a piac változásaira.
Ha még nem kezdtétek el
- az ISO 9001:2015 rendszer kiépítését vagy
- fontolgatjátok megvalósítását, vagy
- az eddigi kísérlet nem vezetett eredményre,
- esetleg meglévő rendszereteket szeretnétek fejleszteni, vagy
- bővebb ismeretanyagra van szükségetek,
akkor kattints ide és jelezd bátran, ha konzultálni, megoldást szeretnél találni a fenti témában kérdéseidre.
Az ISO 9001:2015 rendszert szeretnéd megvalósítani, működtetni, vagy fejleszteni, de
nincs kellő ismereted?
Jogosultságot szeretnél szerezni az ISO 9001:2015 belső auditok elvégzésére?
Ha bármelyik is felmerül, kattints ide, és választhatsz az ISO 9001:2015 kapcsolatos képzési programunkból is.