MSZ EN ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015)
Minőségirányítási Rendszer (MIR)

Az ISO 9001:2015 a következőkben felsorolt ISO 9000-es szabványcsalád része.

  • Abból a célból dolgozták ki, hogy
    • mindenféle típusú vagy
    • méretű szervezetnek
  • segítsen eredményes minőségirányítási rendszert bevezetni és működtetni.

Az ISO 9000:2015 leírja

  • a minőségirányítási rendszerek alapjait,
  • fogalmait/meghatározásait,
  • a minőségirányítási rendszerek terminológiáját.

Az ISO 9001:2015 követelményeket határoz meg a

  • minőségirányítási rendszerre vonatkozóan.

A minőségirányítási rendszer célja, hogy a cég termékei és szolgáltatásai képesek legyenek

  • a vevői/érdekelt felek,
  • a termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályok,
  • a szabványok és
  • a cég által megfogalmazott saját követelményeit kielégíteni,

annak érdekében, hogy növelje a vevők/érdekelt felek elégedettségét.

Az ISO 9004:2010 útmutatást ad, a minőségirányítási rendszer

  • eredményességének és
  • hatékonyságának a fejlesztésére.

Célja

  • a szervezet működésének fejlesztése, valamint
  • a vevők és
  • más érdekelt felek megelégedettségének növelése.

Az ISO 19011:2011 útmutatást ad a minőségirányítási rendszer auditjához/értékeléséhez.

A fenti szabványok együttesen alkotják a minőségirányítási rendszerszabványok összefüggő sorozatát, amelyek megkönnyítik a kölcsönös megértést

  • a belföldi,
  • a nemzetközi viszonylatokban.

A minőségirányítás alapelvei

Ahhoz, hogy egy vállalkozást sikeresen vezessenek és működtessenek szükséges, hogy

  • a vezetés és a szabályozás
  • módszeres és
  • áttekinthető legyen.

A siker olyan irányítási rendszer bevezetéséből és fenntartásából származhat, amelyet úgy alakítottak ki, hogy

  • folyamatosan fejlessze a működést,

az összes érdekelt fél szükségleteinek figyelembevételével.

A cég irányítása az egyéb irányítási ágak mellett tartalmazza a minőségirányítást is.

Hét alapelvet fogalmaztak meg, amelyet a felső vezetőség arra használhat, hogy a vállalkozás működését fejlessze:

  1. ) Vevőközpontúság:
    • Minőségirányítás elsődleges célja a vevői/érdekelt felek követelményeinek és elvárásainak teljesítése.
  2. ) Vezetői szerepvállalás:
    • Vezetők minden szinten megteremtik a célok és irányzatok összhangját, valamint a feltételeket ahol, az emberek elkötelezettek a szervezet minőségcéljainak elérésében
  3. ) A munkatársak elköteleződése:
    • A szervezet minden szintjén elengedhetetlenek a kompetens, jogosult és elkötelezett emberek, hogy fokozzák a szervezet képességét az érték teremtéshez és átadáshoz.
  4. ) Folyamatszemléletű megközelítés:
    • Hatékonyabban és eredményesebben elérni a következetes és kiszámítható eredményeket, amikor a tevékenységeket megértették és kezelték, mint egymással összefüggő kapcsolatokat, hogy a funkció egy egységes rendszer legyen.
  5. ) Fejlesztés:
    • Sikeres szervezeteknek van egy folyamatos összpontosításuk a fejlesztésre.
  6. ) Bizonyítékon alapuló döntéshozatal:
    • Döntések, melyek adatok és információk elemzésén és kiértékelésén alapulnak, nagyobb eséllyel termelik meg a kívánt eredményeket.
  7. ) Kapcsolatok kezelése:
    • Tartós sikerhez, a szervezetek kezelik az érdekelt felekkel (pl.: beszállítókkal) való kapcsolataikat.

Az előző hét alapelv képezi az alapját az ISO 9000-es családhoz tartozó minőségirányítási rendszerszabványoknak.

ISO 9001:2015 alkalmazási területe

Arra az esetre határozza meg a minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket, amikor egy cégnek/szervezetnek:

  1. ) bizonyítania kell, hogy képes folyamatosan a vevő és az alkalmazandó jogszabályok követelményeinek megfelelő terméket szolgáltatni, és
  2. ) az a célja, hogy fokozza a vevői elégedettségét a rendszer eredményes alkalmazása útján, beleértve ebbe a rendszer folyamatos fejlesztésének a folyamatait, továbbá fokozza a bizalmat a vevői és a vonatkozó jogszabályi követelmények teljesülése iránt.

A követelmények általánosak, azzal a céllal, hogy minden cégre/szervezetre alkalmazhatók legyenek, azok típusától, méretétől és az általuk előállított termék/szolgáltatás fajtáktól függetlenül.

Főbb témakörök, amelyek az ISO 9001:2015 rendszer részét képezik

I., A SZERVEZET KÖRNYEZETE

  • A szervezet és környezetének megértése
  • Az érdekelt felek szükségleteinek és elvárásainak megértése
  • A minőségirányítási rendszer alkalmazási területének meghatározása
  • A minőségirányítási rendszer és folyamatai

II., VEZETŐI SZEREPVÁLLALÁS

  • Vezetői szerepvállalás és elkötelezettség
  • Vevőközpontúság
  • Politika
  • Szervezeti szerepek, felelősségek és hatáskörök

III., TERVEZÉS

  • A kockázatokkal és lehetőségekkel kapcsolatos tevékenységek
  • Minőségcélok és az elérésük megtervezése
  • A változtatások tervezése

IV., TÁMOGATÁS

  • Erőforrások
    • Munkatársak
    • Infrastruktúra
    • A folyamatok működési környezete
    • Megfigyeléshez és méréshez szükséges erőforrások
    • Szervezeti ismeretek
  • Felkészültség (kompetencia)
  • Tudatosság
  • Kommunikáció
  • Dokumentált információ

V., MŰKÖDÉS

  • Működéstervezés és -felügyelet
  • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények
    • Kapcsolattartás a vevővel
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények meghatározása
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények átvizsgálása
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények megváltozása
  • Termékek és a szolgáltatások tervezése és fejlesztése
    • A tervezés és fejlesztés megtervezése
    • A tervezés és fejlesztés bemenetei
    • A tervezés és fejlesztés felügyeleti tevékenységei
    • A tervezés és fejlesztés kimenetei
    • A tervezési és fejlesztési változtatások
  • A külső forrásból biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások felügyelete
    • A felügyelet típusa és mértéke
    • Információk a külső szolgáltatók részére
  • A termék előállítása és a szolgáltatás nyújtása
    • A termék-előállítás és a szolgáltatásnyújtás szabályozása
    • Azonosítás és nyomonkövethetőség
    • A vevők vagy a külső szolgáltatók tulajdona
    • Megóvás
    • Kiszállítás utáni tevékenységek
    • Változáskezelés
  • A termékek és szolgáltatások kibocsátása
  • A nem megfelelő kimenetek felügyelete

VI., TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS

  • Figyelemmel kísérés, mérés, elemzés és értékelés
    • Vevői elégedettség
    • Elemzés és értékelés
  • Belső audit
  • Vezetőségi átvizsgálás
    • A vezetőségi átvizsgálás bemenetei
    • A vezetőségi átvizsgálás kimenetei

VII., FEJLESZTÉS

  • Nemmegfelelőség és helyesbítő tevékenység
  • Folyamatos fejlesztés

Az ISO 9001:2015 minőségirányítási rendszer előnyei

A minőségirányítás alapelveinek alkalmazása nemcsak közvetlen haszonnal jár, hanem

  • jelentős segítséget nyújt a
  • költségek és a
  • kockázatok kezeléséhez.

A haszonnal, a költséggazdálkodással és a kockázatok kezelésével kapcsolatos megfontolások egyaránt fontosak a

  • szervezet/cég,
  • a vevők és
  • más érdekelt felek számára.

Ezek a szervezet általános működésével kapcsolatos megfontolások befolyásolhatják:

  1. ) a vevő hűségét,
  2. ) az üzletkötések megismétlődését és a referenciákat,
  3. ) a működési eredményeket, pl.: a jövedelmet és a piaci részesedést,
  4. ) a rugalmas és gyors reagálást a piaci lehetőségekre,
  5. ) a költségeket és az átfutási időket, az erőforrások eredményes és hatékony kihasználása által,
  6. ) a folyamatok olyan kiigazítását, hogy a legjobb eredményeket érjék el,
  7. ) a versenyelőnyt jobb szervezési képesség kialakításával, a munkatársak részéről a szervezet céljainak és előirányzatainak jobb b) megértését és motiváltságukat, valamint részvételüket a folyamatos fejlesztésben,
  8. ) az érdekelt felek bizalmát a szervezet eredményessége és hatékonysága iránt, melyet a szervezet működéséből származó pénzügyi és társadalmi haszon, a termék életciklusa és a szervezet hírneve bizonyít,
  9. ) az értékteremtő képességet mind a szervezet, mind (be)szállítói részére azáltal, hogy optimalizálja a költségeket és az erőforrásokat, valamint a rugalmasságot és a gyors reagálást a piac változásaira.

Ha még nem kezdtétek el

  • az ISO 9001:2015 rendszer kiépítését vagy
  • fontolgatjátok megvalósítását, vagy
  • az eddigi kísérlet nem vezetett eredményre,
  • esetleg meglévő rendszereteket szeretnétek fejleszteni, vagy
  • bővebb ismeretanyagra van szükségetek,

akkor kattints ide és jelezd bátran, ha konzultálni, megoldást szeretnél találni a fenti témában kérdéseidre.

Az ISO 9001:2015 rendszert szeretnéd megvalósítani, működtetni, vagy fejleszteni, de
nincs kellő ismereted?

Jogosultságot szeretnél szerezni az ISO 9001:2015 belső auditok elvégzésére?

Ha bármelyik is felmerül, kattints ide, és választhatsz az ISO 9001:2015 kapcsolatos képzési programunkból is.

Képzéseink

Ajándékok letöltése, újdonságok, szakmai témák automatikus értesítőjére feliratkozás >>

Jooble – Mérnöki álláslehetőségek

Rólunk mondták

"Szakembereknek is hasznos ismeretek hozzáértő szakembertől tömören."

Dr. Becser Norbert
www.star-con.hu

"Nekem, mint stratégiai beszerzőnek nagyon sok jó és hasznos információval szolgált ez a tanfolyam! Most még jobban megértettem, hogy mekkora lényege is van egy szervezeten belüli folyamatok összhangjának."

Simonffy Krisztina
www.anton.hu

"Bátran ajánlom azoknak. akik rendszerismeretüket komplex módon kívánják fejleszteni és ez irányú ismereteiket mélyíteni kívánják."

Fekete Attila
Minőségház Bt.

"A Poligont Kft. képzésén lehetőségem volt a valós életből hozott, a rendszerépítések és bevezetések terén gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező elhivatott oktatótól tanulni az irányítási rendszerek belső auditjának a mikéntjét."

Szabó András
Electrolux Lehel Kft.

"Lényegre törő képzés az ISO 9001:2015 követelményeiről és a szabvány alkalmazásáról."

Eőry Csaba
www.szenzor.hu

"Sok hasznos, gyakorlatban alkalmazható infót kaptam."

Perdi Szilvia
www.innocomp.hu

"Mindenkinek ajánlom, aki auditor képzésben szeretne részesülni. Nagyon jó és magas színvonalú a képzés."

Nagyné Schreck Márta
HM FLÜ Technológiai Igazgatóság

"A Poligont Kft. képzése lényegre törő, logikus, gyakorlatba átültethető."

Kupi Ildikó
Szatmár Optikai Kft.

"Gyors, pontos, csak a szükséges dolgokkal foglalkozik, de ha igény van rá kitér egyéni problémákra, javaslatokra is."

Vargáné Helyes Marina
DKG - East Zrt.

"Az egyetem elvégzése után megfogadtam, hogy soha többet nem ülök "iskolapadba", de sok év után ez a két nap volt, ami rádöbbentett, hogy néha nem árt."

Garamszegi Patrik
www.omikrondokk.hu

Ajándékok letöltése, újdonságok, szakmai témák automatikus értesítőjére feliratkozás >>