MSZ EN ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015)
Minőségirányítási Rendszer (MIR)

Az ISO 9001:2015 a következőkben felsorolt ISO 9000-es szabványcsalád része.

  • Abból a célból dolgozták ki, hogy
    • mindenféle típusú vagy
    • méretű szervezetnek
  • segítsen eredményes minőségirányítási rendszert bevezetni és működtetni.

Az ISO 9000:2015 leírja

  • a minőségirányítási rendszerek alapjait,
  • fogalmait/meghatározásait,
  • a minőségirányítási rendszerek terminológiáját.

Az ISO 9001:2015 követelményeket határoz meg a

  • minőségirányítási rendszerre vonatkozóan.

A minőségirányítási rendszer célja, hogy a cég termékei és szolgáltatásai képesek legyenek

  • a vevői/érdekelt felek,
  • a termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályok,
  • a szabványok és
  • a cég által megfogalmazott saját követelményeit kielégíteni,

annak érdekében, hogy növelje a vevők/érdekelt felek elégedettségét.

Az ISO 9004:2010 útmutatást ad, a minőségirányítási rendszer

  • eredményességének és
  • hatékonyságának a fejlesztésére.

Célja

  • a szervezet működésének fejlesztése, valamint
  • a vevők és
  • más érdekelt felek megelégedettségének növelése.

Az ISO 19011:2011 útmutatást ad a minőségirányítási rendszer auditjához/értékeléséhez.

A fenti szabványok együttesen alkotják a minőségirányítási rendszerszabványok összefüggő sorozatát, amelyek megkönnyítik a kölcsönös megértést

  • a belföldi,
  • a nemzetközi viszonylatokban.

A minőségirányítás alapelvei

Ahhoz, hogy egy vállalkozást sikeresen vezessenek és működtessenek szükséges, hogy

  • a vezetés és a szabályozás
  • módszeres és
  • áttekinthető legyen.

A siker olyan irányítási rendszer bevezetéséből és fenntartásából származhat, amelyet úgy alakítottak ki, hogy

  • folyamatosan fejlessze a működést,

az összes érdekelt fél szükségleteinek figyelembevételével.

A cég irányítása az egyéb irányítási ágak mellett tartalmazza a minőségirányítást is.

Hét alapelvet fogalmaztak meg, amelyet a felső vezetőség arra használhat, hogy a vállalkozás működését fejlessze:

  1. ) Vevőközpontúság:
    • Minőségirányítás elsődleges célja a vevői/érdekelt felek követelményeinek és elvárásainak teljesítése.
  2. ) Vezetői szerepvállalás:
    • Vezetők minden szinten megteremtik a célok és irányzatok összhangját, valamint a feltételeket ahol, az emberek elkötelezettek a szervezet minőségcéljainak elérésében
  3. ) A munkatársak elköteleződése:
    • A szervezet minden szintjén elengedhetetlenek a kompetens, jogosult és elkötelezett emberek, hogy fokozzák a szervezet képességét az érték teremtéshez és átadáshoz.
  4. ) Folyamatszemléletű megközelítés:
    • Hatékonyabban és eredményesebben elérni a következetes és kiszámítható eredményeket, amikor a tevékenységeket megértették és kezelték, mint egymással összefüggő kapcsolatokat, hogy a funkció egy egységes rendszer legyen.
  5. ) Fejlesztés:
    • Sikeres szervezeteknek van egy folyamatos összpontosításuk a fejlesztésre.
  6. ) Bizonyítékon alapuló döntéshozatal:
    • Döntések, melyek adatok és információk elemzésén és kiértékelésén alapulnak, nagyobb eséllyel termelik meg a kívánt eredményeket.
  7. ) Kapcsolatok kezelése:
    • Tartós sikerhez, a szervezetek kezelik az érdekelt felekkel (pl.: beszállítókkal) való kapcsolataikat.

Az előző hét alapelv képezi az alapját az ISO 9000-es családhoz tartozó minőségirányítási rendszerszabványoknak.

ISO 9001:2015 alkalmazási területe

Arra az esetre határozza meg a minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket, amikor egy cégnek/szervezetnek:

  1. ) bizonyítania kell, hogy képes folyamatosan a vevő és az alkalmazandó jogszabályok követelményeinek megfelelő terméket szolgáltatni, és
  2. ) az a célja, hogy fokozza a vevői elégedettségét a rendszer eredményes alkalmazása útján, beleértve ebbe a rendszer folyamatos fejlesztésének a folyamatait, továbbá fokozza a bizalmat a vevői és a vonatkozó jogszabályi követelmények teljesülése iránt.

A követelmények általánosak, azzal a céllal, hogy minden cégre/szervezetre alkalmazhatók legyenek, azok típusától, méretétől és az általuk előállított termék/szolgáltatás fajtáktól függetlenül.

Főbb témakörök, amelyek az ISO 9001:2015 rendszer részét képezik

I., A SZERVEZET KÖRNYEZETE

  • A szervezet és környezetének megértése
  • Az érdekelt felek szükségleteinek és elvárásainak megértése
  • A minőségirányítási rendszer alkalmazási területének meghatározása
  • A minőségirányítási rendszer és folyamatai

II., VEZETŐI SZEREPVÁLLALÁS

  • Vezetői szerepvállalás és elkötelezettség
  • Vevőközpontúság
  • Politika
  • Szervezeti szerepek, felelősségek és hatáskörök

III., TERVEZÉS

  • A kockázatokkal és lehetőségekkel kapcsolatos tevékenységek
  • Minőségcélok és az elérésük megtervezése
  • A változtatások tervezése

IV., TÁMOGATÁS

  • Erőforrások
    • Munkatársak
    • Infrastruktúra
    • A folyamatok működési környezete
    • Megfigyeléshez és méréshez szükséges erőforrások
    • Szervezeti ismeretek
  • Felkészültség (kompetencia)
  • Tudatosság
  • Kommunikáció
  • Dokumentált információ

V., MŰKÖDÉS

  • Működéstervezés és -felügyelet
  • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények
    • Kapcsolattartás a vevővel
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények meghatározása
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények átvizsgálása
    • A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó követelmények megváltozása
  • Termékek és a szolgáltatások tervezése és fejlesztése
    • A tervezés és fejlesztés megtervezése
    • A tervezés és fejlesztés bemenetei
    • A tervezés és fejlesztés felügyeleti tevékenységei
    • A tervezés és fejlesztés kimenetei
    • A tervezési és fejlesztési változtatások
  • A külső forrásból biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások felügyelete
    • A felügyelet típusa és mértéke
    • Információk a külső szolgáltatók részére
  • A termék előállítása és a szolgáltatás nyújtása
    • A termék-előállítás és a szolgáltatásnyújtás szabályozása
    • Azonosítás és nyomonkövethetőség
    • A vevők vagy a külső szolgáltatók tulajdona
    • Megóvás
    • Kiszállítás utáni tevékenységek
    • Változáskezelés
  • A termékek és szolgáltatások kibocsátása
  • A nem megfelelő kimenetek felügyelete

VI., TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS

  • Figyelemmel kísérés, mérés, elemzés és értékelés
    • Vevői elégedettség
    • Elemzés és értékelés
  • Belső audit
  • Vezetőségi átvizsgálás
    • A vezetőségi átvizsgálás bemenetei
    • A vezetőségi átvizsgálás kimenetei

VII., FEJLESZTÉS

  • Nemmegfelelőség és helyesbítő tevékenység
  • Folyamatos fejlesztés

Az ISO 9001:2015 minőségirányítási rendszer előnyei

A minőségirányítás alapelveinek alkalmazása nemcsak közvetlen haszonnal jár, hanem

  • jelentős segítséget nyújt a
  • költségek és a
  • kockázatok kezeléséhez.

A haszonnal, a költséggazdálkodással és a kockázatok kezelésével kapcsolatos megfontolások egyaránt fontosak a

  • szervezet/cég,
  • a vevők és
  • más érdekelt felek számára.

Ezek a szervezet általános működésével kapcsolatos megfontolások befolyásolhatják:

  1. ) a vevő hűségét,
  2. ) az üzletkötések megismétlődését és a referenciákat,
  3. ) a működési eredményeket, pl.: a jövedelmet és a piaci részesedést,
  4. ) a rugalmas és gyors reagálást a piaci lehetőségekre,
  5. ) a költségeket és az átfutási időket, az erőforrások eredményes és hatékony kihasználása által,
  6. ) a folyamatok olyan kiigazítását, hogy a legjobb eredményeket érjék el,
  7. ) a versenyelőnyt jobb szervezési képesség kialakításával, a munkatársak részéről a szervezet céljainak és előirányzatainak jobb b) megértését és motiváltságukat, valamint részvételüket a folyamatos fejlesztésben,
  8. ) az érdekelt felek bizalmát a szervezet eredményessége és hatékonysága iránt, melyet a szervezet működéséből származó pénzügyi és társadalmi haszon, a termék életciklusa és a szervezet hírneve bizonyít,
  9. ) az értékteremtő képességet mind a szervezet, mind (be)szállítói részére azáltal, hogy optimalizálja a költségeket és az erőforrásokat, valamint a rugalmasságot és a gyors reagálást a piac változásaira.

Ha még nem kezdtétek el

  • az ISO 9001:2015 rendszer kiépítését vagy
  • fontolgatjátok megvalósítását, vagy
  • az eddigi kísérlet nem vezetett eredményre,
  • esetleg meglévő rendszereteket szeretnétek fejleszteni, vagy
  • bővebb ismeretanyagra van szükségetek,

akkor kattints ide és jelezd bátran, ha konzultálni, megoldást szeretnél találni a fenti témában kérdéseidre.

Az ISO 9001:2015 rendszert szeretnéd megvalósítani, működtetni, vagy fejleszteni, de
nincs kellő ismereted?

Jogosultságot szeretnél szerezni az ISO 9001:2015 belső auditok elvégzésére?

Ha bármelyik is felmerül, kattints ide, és választhatsz az ISO 9001:2015 kapcsolatos képzési programunkból is.

Képzéseink

Ajándékok letöltése, újdonságok, szakmai témák automatikus értesítőjére feliratkozás >>

Jooble – Mérnöki álláslehetőségek

Rólunk mondták

"Nem igazi képzés, annál sokkal több, jó hangulatú tapasztalatcsere, ami messze nem a száraz tények felsorolásáról szól, aktuálissá téve személyre szóló példákkal."

Kiszela István
Sárvári Gyógyfürdő Kft.

"Lényegre törő képzés az ISO 9001:2015 követelményeiről és a szabvány alkalmazásáról."

Eőry Csaba
www.szenzor.hu

"Remek lehetőség a tapasztalatcserére is."

Schell Tamás
Kőolajvezetéképítő Zrt.

"Ha szeretnéd a céged nyelvére lefordítani a szabványokat, akkor mindenképpen vegyél részt a képzésen, mert egy szakmailag maximálisan felkészült oktatótól minden kérdésedre választ kapsz."

Bíró Barbara
Szatmár Optika Kft.

"A POLIGONT Kft. nívós képzésein mindig megfelelő oktatásban részesülök, ajánlom mindenkinek, aki elhivatott a tudás és a minőségügy iránt!"

Szokol Lajos

"Szakembereknek is hasznos ismeretek hozzáértő szakembertől tömören."

Dr. Becser Norbert
www.star-con.hu

"Gyors, pontos, csak a szükséges dolgokkal foglalkozik, de ha igény van rá kitér egyéni problémákra, javaslatokra is."

Vargáné Helyes Marina
DKG - East Zrt.

"Az egyetem elvégzése után megfogadtam, hogy soha többet nem ülök "iskolapadba", de sok év után ez a két nap volt, ami rádöbbentett, hogy néha nem árt."

Garamszegi Patrik
www.omikrondokk.hu

"LEAN menedzsment koordinátor tanfolyam. Egy vérpezsdítő 5 nap"

Varga János
RUGET Magyarország Kft.

"A valós életből vett példák révén megvalósítható ötleteket állítottunk össze a csapattal. Az előadók felkészültsége és stílusa kiválóan illeszkedett az elvárásainkhoz. Köszönjük!"

Laczkó Tóth Gergely
www.kokai.hu

Ajándékok letöltése, újdonságok, szakmai témák automatikus értesítőjére feliratkozás >>